Skrevet af Johanne Sønderlund Birn, medlem af Fællesbestyrelsen og forælder i 5b, 23.09.13

Pædagogisk Døgn giver lærerene mulighed for at arbejde med et emne på en måde, der ikke er tid og mulighed for i hverdagen. Det er godt for lærerne – og dermed på den lange bane også godt for børn og forældre. Men også på den korte bane er det godt for børn og forældre.

For når lærerene forlader skolen for en enkelt dag, og overlader undervisningen til mor og far opstår en unik mulighed for at opleve sine børn og børnenes klassekammerater på en anden måde end til fødselsdage og andre aktiviteter i klassen.

Selv havde jeg fornøjelsen af at være sammen med 5. b, og opleve mine børn i noget der minder en smule om et undervisningsforløb sammen med deres klassekammerater. ”Undervisningen” om formiddagen havde vi udliciteret til Niels, en driftig herre fra NRGI, som mødte op med smil, engagement og et forrygende show omkring energi, energiforbrug, ressourcer og ikke mindst muligheden for at programmere avancerede LEGO robotter til at køre frem, tilbage, i cirkler, stoppe ved et klap og meget mere.

Det var spændende at se, hvordan børnene har det sammen i klassen, hvordan de koncentrerede arbejder i fællesskab om at løse en opgave, og hvordan det bare lige pludselig er helt nødvendigt med en banan eller en tur i skolegården for at give hjernen et pusterum inden den næste opgave.

Jeg kan kun sige – prøv det! Benyt lejligheden til at opleve en dag i selskab med dit barn og alle kammeraterne.  Udover tiden sammen med børnene var der også mulighed for at tale med andre forældre – både fra klassen og dem, der passede andre klasser. Jeg hørte, om rigtig mange spændende måder at bruge dagen på – der var skattejagt, museumsture, boldspil og meget mere.

Så glæd jer til næste års pædagogiske dag – til gavn for både lærere, elever og børn.